Zapraszamy osoby zainteresowane nabywaniem praktycznych umiejętności
potrzebnych w pracy z dziećmi i młodzieżą do uczestnictwa w projekcie „Opieka
i wychowanie – kształtowanie umiejętności wychowawczych potrzebnych do pracy w
placówkach dla dzieci i młodzieży”.
Program jest organizowany przez Stowarzyszenie Katolicki Ruch
Antynarkotyczny KARAN.
KILKA SŁÓW O
ORGANIZATORZE
Organizatorem programu jest Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny
KARAN, ogólnopolska organizacja pożytku publicznego. Stowarzyszenie prowadzi na
terenie Polski - w Warszawie, Radomiu, Rzeszowie, Elblągu, Wrocławiu, Kaliszu -
m.in. placówki wsparcia dziennego (świetlice), ośrodki readaptacyjne dla osób
uzależnionych, poradnie leczenia uzależnień oraz realizuje liczne programy,
których celem jest pomoc dzieciom i rodzinie. Na co dzień stowarzyszenie pomaga
ponad 600 osobom. Na terenie Warszawy Stowarzyszenie KARAN prowadzi trzy
placówki wsparcia dziennego, do których uczęszcza ponad 100 dzieci w wieku 6-15
lat, placówki są czynne w godzinach 14.00-18.00.
W ramach realizowanych zadań placówki oferują dzieciom i młodzieży: pomoc w
odrabianiu lekcji, podwieczorek, zajęcia psychoedukacyjne oraz zajęcia organizujące
dzieciom czas wolny.
CZYM JEST PROGRAM ?
Program jest adresowany do osób chcących zdobyć doświadczenie w pracy z
dziećmi oraz w organizacji pozarządowej. Bezpośrednimi odbiorcami programu są
zarówno studenci kierunków pedagogicznych, psychologicznych, resocjalizacji,
jak i osoby, które po prostu chciałyby zdobyć doświadczenie w pracy z dziećmi.
W ramach programu można zdobyć praktyczne umiejętności oraz wiedzę teoretyczną
potrzebną w pracy w placówkach wsparcia dziennego Stowarzyszenia KARAN oraz w
prowadzonych przez inne organizacje placówkach jak, np. świetlice, placówki
opiekuńczo-wychowawcze, placówki wsparcia dziennego czy kluby dziecięce i
młodzieżowe. Program może być elementem realizacji praktyk studenckich.
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES TEMATYCZNY PROGRAMU:
CZĘŚĆ SZKOLENIOWO - TEORETYCZNA
Planowana/ przewidziana tematyka zajęć:
- Cele funkcjonowania placówki
wsparcia dziennego.
- Praca z rodziną dziecka –
problemy rodziny i dziecka uczęszczającego do placówki.
- Sposoby motywowania dziecka i
rodziny do zmiany.
- Zasady w placówce – sposób ich
określanie oraz zadania, które spełniają.
- Rodzaje nagród i ich rola. -
Zasady funkcjonowania placówki wsparcia dziennego – podstawy prawne i
organizacyjne.
- Rola i cele profilaktyki.
- Kształtowanie umiejętności
radzenia sobie ze złością.
- Kształtowanie postaw i
charakteru – rola i funkcje uniwersalnego systemu wartości w życiu
dziecka.
W sumie uczestnicy wezmą udział w 18 godzinach zajęć dydaktycznych.
CZĘŚĆ PRAKTYCZNA
- 90 godzin zajęć praktycznych.
- 20 godzin pracy administracyjnej przy realizacji projektów.
- 12 godzin superwizji.
JAKIE KORZYŚCI ?
Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności pomocne w:
- pracy wychowawczej, -
organizowania czasu dzieciom w placówce,
- planowaniu pracy wychowawcy,
- realizacji programu
wychowawczego i profilaktycznego dla dzieci i młodzieży, a także zdobędą
teoretyczną wiedzę, z której będą mogli skorzystać w trakcie realizacji
zajęć praktycznych w placówkach wsparcia dziennego.
Uczestnicy, którzy ukończą projekt, otrzymają zaświadczenie potwierdzające
uczestnictwo z wyszczególnieniem liczby godzin przeznaczonych na realizację
poszczególnych elementów programu. Istnieje możliwość uwzględnienia zajęć
odbytych w ramach programu jako praktyk studencki wymaganych prze uczelnie
prywatne i państwowe.
JAK MOŻNA WZIĄĆ UDZIAŁ W PROGRAMIE?
- Wziąć udział w spotkaniu
informacyjnym.
- Podpisać z organizatorami umowę
na realizację programu.
- Opracować wspólnie z opiekunem
praktyk plan i harmonogram praktyk, który powinien być zatwierdzony przez
koordynatora.
- Realizować poszczególne zadania
przewidziane w programie.
Dodatkowe informacje dotyczące realizacji programu:
- Każdy z uczestników będzie miał
swojego opiekuna, który wspólnie z uczestnikiem programu zaplanuje i
opracuje szczegółowy, indywidualny plan realizacji programu. Plan zostanie
opracowany przez uczestnika w formie pisemnej, następnie zostanie
zaakceptowany przez opiekuna. Po zaakceptowaniu planu przez opiekuna
uczestnik programu będzie mógł go realizować.
- Praca uczestnika programu
będzie na bieżąco ewaluowana. Na cotygodniowym zebraniu zespołu będzie on
otrzymywać ustną informację dotyczącą realizowanych przez niego zadań, a
na koniec programu zostanie opracowana ewaluacja końcowa zrealizowanego
przez niego programu.
KONTAKT
Joanna Woźnicka-Wąsek: tel. 22 670 05
49, e–mail: jwoznicka@karan.pl